De OPTA heeft de wetgeving voor het versturen van email per 1 oktober 2009 gewijzigd. Wat voor consumenten niet toegestaan was geldt nu tevens voor bedrijven. Het komt er op neer dat sinds 1 oktober 2009 het niet meer toegestaan is bedrijven zonder toestemming te benaderen via de email, de fax, mms of sms. Voor off-line direct marketing gelden deze regels overigens (vooralsnog) niet.
U kunt uitsluitend een bedrijf benaderen middels email indien de desbetreffende persoon u toestemming gegeven heeft. Dit kan door middel van een deugdelijk op-tin systeem zoals een een confirmed opt-in of double opt-in systeem. Tevens zijn er ook nog single opt-in en opt-out systemen die sterk af te raden zijn. Zonder correct opt-in systeem loopt u het risico een klacht te ontvangen en een boete van de OPTA. Let op dat de bewijslast bij u ligt in het geval iemand u als spammer aanduidt en de OPTA u op de vingers tikt. U moet kunnen aantonen dat de desbetreffende persoon u toestemming gegeven heeft.
Meer informatie omtrent opt-in en opt-out systemen.
Bovenstaande toestemming geldt niet voor bestaande klanten. Voorwaarde is wel dat u uitsluitend mailings mag versturen die gerelateerd zijn aan eerder afgenomen producten. Lastig is de vraag wat is de definitie van een klant? Iemand die eens in de 5 jaar of slechts een keer iets aanschaft? Als richtlijn zou je kunnen stellen de levensduur van een product maar dat roept ook weer vragen op. Het is in ieder geval aan te raden in al uw correspondentie een afmeld mogelijkheid op te nemen.
Zorg dat in al uw email communicatie de ontvanger duidelijk kan zien van wie hij het bericht ontvangen heeft. Dat geldt voor de FROM NAME, FROM EMAIL en NAW gegevens. Er moet namelijk contact opgenomen kunnen worden om verzoek tot afmelding/uitschrijving mogelijk te maken.
De uitschrijflink is een must have en dient 100% te werken.
Het verstrekken van gegevens aan derden mag niet tenzij daar expliciet toestemming voor is gegeven.
U mag een bestaande mailinglijst enkel en alleen gebruiken inden de gegevens middels opt-in verkregen zijn. Is dat niet het geval, dan kunt overwegen middels een off-line direct marketing campagne alsnog toestemming te verkrijgen.
Alle Mailplusprijzen en functies
Ontvang gratis de Mailplus brochure....
en u krijgt bovendien:
"Hoe vergoot ik mijn contactenbestand" whitepaper
Probeer Mailplus eerst kosteloos uit en ervaar de mogelijkheden.